Proteinpannkakor – bra mellistips!

Proteinpannkakor – bra mellistips!

Det är svårt att hitta bra ”mellisar” som ger både sötsuget och magen lugn och ro. En bra variation ger långsiktigt mer lust och ork mentalt att nå de olika målen man sätter upp med sin träning och kosthållning. Fråga görna din PT hos oss på Haga om du är osäker eller vill ha fler tips. Här kommer den proteinpannkaka som vi föreslår där även mjölet är uteslutet.

Eftersom pannkakor är så gott får de gärna finnas med i alla veckans dagar (inte bara torsdagen). 😉

Detta recept räcker för en riktigt stor portion, eller för två små portioner:

 

Recept: Proteinpannkakor utan mjöl

  • 1 ägg
  • 2 äggvitor
  • 250 gram keso (eller 250 gram kesella)
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 dl mjölk
  • 2,5 dl havregryn (eller: 1,5 dl havregryn + en skopa proteinpulver)

Smaksättning: Kanel, kardemumma, salt och eventuellt sötningsmedel

 

Så gör du:

Blanda alla ingredienser. Mixa gärna med stavmixer eller matberedare för att smeten ska bli jämn.

Stek i rapsolja eller smör.

Stek gärna lite mindre pannkakor så att det blir lättare att vända.

Smaksätt! Det är gott att ha i kanel, kardemumma och salt.

 

Lite sötare smak?

För dig som vill ha lite sötare smak kan du tillsätta sötningsmedel. Men har du proteinpulver i smeten så finns det ofta sötningsmedel i proteinpulvret!

 

Tillbehör till proteinpannkakorna

Proteinpannkakorna är väldigt goda som de är, och går att äta helt utan tillbehör.

Men känner du att något saknas kan du lägga på lite bär med kesella istället för sylt (för att undvika det tillsatta sockret).

Njut!



WordPress Themes

Nu har vi flera nya produkter i vår butik Missa inte månadens medlems-erbjudande! Avvisa